Samenwerken in de keten kan de efficiëntie verhogen. Maar het is ook een manier om producten van boeren onder een merknaam met meerwaarde door de consumenten te laten kopen. Maar hoe zet je een dergelijke stroom op? En hoe traceer je als afnemer of zelfs consument de afkomst van de producten?
Tijdens het rondetafelgesprek was boerin Agnes de tafelhost. Boerin Agnes is vooral bekend van de televisieprogramma’s Boer zoekt Vrouw en Onze Boerderij. Daan Tomesen, Marieke de Ruyter de Wildt, Leo den Hartog en Hessel Jan Sinnige zaten bij haar aan tafel.
Daan Tomesen van de biologische slagerij De Groene Weg werkt als projectmanager aan het opzetten van een keten voor Nederlands biologisch rundvlees. Dat moet ook leiden tot een gerichtere afzet van kalveren van biologische melkveebedrijven. Biologische rundvlees wordt nu nog veelal uit het buitenland geïmporteerd. Marieke de Ruyter de Wildt richtte het automatiseringsbedrijf The New Fok op na 10 jaar brede internationale ervaring in de agrifoodsector. The New Fork helpt bedrijven in de sector bij het gebruik van blockchaintechnologie. Met die technologie is de route van boerderij tot winkel te borgen. Leo den Hartog is oud-directeur Research & Development bij diervoedingsbedrijf Nutreco, hoogleraar Duurzame Diervoeding in Productie Ketens bij Wageningen University & Research en heeft diverse bestuursfuncties in de sector. Hessel Jan Sinnege, is medeoprichter en eigenaar Zuco. Deze zuivelcoöperatie richt zich specifiek op kleine nichemarkten voor ambachtelijk zuivel.